Menyanggah Klaim Umat Kristiani atas agama Buddha

Started by GandalfTheElder, 07 September 2008, 05:17:46 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chomed

TIDAK ADA YANG SEMPURNA

Hiksss......Hikssss.....

GandalfTheElder

#91
Quote from: Kainyn_Kutho on 12 September 2008, 08:49:59 AM
Boleh diberikan referensi dari Tripitaka (Pali/Sanskrit) bahwa murid Buddha adalah yang menerima TriRatna dan 4 Kebenaran Mulia?

Bagi umat awam:

Pada suatu ketika Yang Terberkahi berdiam di Kapilavatthu, di Vihara Pohon Beringin. Di sana Mahanama dari suku Sakya mendekati Yang Terberkahi. Setelah memberi hormat kepada Beliau, dia duduk di satu sisi. Kemudian, dia bertanya kepada Yang Terberkahi:
"Bagaimana, Yang Mulia, orang menjadi pengikut awam?"
"Mahanama, jika seseorang telah pergi berlindung pada Buddha, Dhamma, dan Sangha, dia adalah pengikut awam."
(Anguttara Nikaya)

I have heard that on one occasion the Blessed One was staying in Rajagaha, at Jivaka's Mango Grove. Then Jivaka Komarabhacca went to the Blessed One and, on arrival, having bowed down, sat to one side. As he was sitting there he said to the Blessed One: "Lord, to what extent is one a lay follower?"
"Jivaka, when one has gone to the Buddha for refuge, has gone to the Dhamma for refuge, and has gone to the Sangha for refuge, then to that extent is one a lay follower."
(Jivaka Sutta)

Kalau bagi para Bhikkhu:

Para bhikkhu, ia (yang akan ditahbiskan menjadi samanerâ dan bhikkhu) hendaknya: setelah mencukur rambut kepala dan mengenakan jubah kuning...bersujud di kaki para bhikkhu, lalu duduk bertumpu lutut dan merangkapkan kedua belah tangan di depan dada, dan berkata: AKU BERLINDUNG KEPADA BUDDHA, AKU BERLINDUNG KEPADA DHAMMA, AKU BERLINDUNG KEPADA SANGHA".
(Vinaya Pitaka I. 22)

Empat Kebenaran Mulia dan Triratna:

(190) Ia yang telah berlindung kepada Buddha, Dhamma dan Sangha, dengan bijaksana dapat melihat Empat Kebenaran Mulia, yaitu:
(191) Dukkha, sebab dari dukkha, akhir dari dukkha, serta Jalan Mulia Berfaktor Delapan yang menuju pada akhir dukkha.
(192) Sesungguhnya itulah perlindungan yang utama. Dengan pergi mencari perlindungan seperti itu, orang akan bebas dari segala penderitaan.

(Dhammapada - Buddha Vagga)

BERLINDUNGLAH HANYA PADA SANG BUDDHA, DHAMMA DAN SANGHA
(KEBEBASAN SEMPURNA - PENTINGNYA SUTTA – VINAYA OLEH BHIKKHU DHAMMAVUDDHO MAHATHERA)

Di dalam Sutta, Sang Buddha merujuk seorang bhikkhu sebagai seorang kalyanamitta (teman baik). Seorang bhikkhu adalah seorang teman baik yang mengenalkan anda pada ajaran Sang Buddha dan mendorong anda ke dalam jalan spiritual. Bagaimanapun juga, anda sendiri yang harus mengambil tiga perlindungan (yakni berkeyakinan) kepada Buddha, Dhamma dan Sangha. Tetapi sekarang ini, beberapa orang telah menambahkan perlindungan ke-empat (yakni berlindung kepada seorang bhikkhu atau seorang guru), yang bertentangan dengan ajaran Sang Buddha. Hal ini dibuat sangat jelas di dalam Sutta.

Sebagai contoh, di Majjhima Nikaya Sutta 84, terdapat seorang Arahat yang mengajar dengan sangat mengesankan dan seorang raja meminta untuk berlindung kepadanya. Arahat itu membalas bahwa perlindungan tidak bisa dilakukan atas dirinya tetapi hanya kepada Buddha, Dhamma dan Sangha. Raja kemudian bertanya dimana gerangan Sang Buddha. Arahat itu menjelaskan bahwa Sang Buddha telah memasuki Pari-Nibbana, tetapi walaupun demikian, orang-orang masih seharusnya berlindung kepada Buddha, Dhamma dan Sangha. Ini menunjukkan bahwa kita harus selalu mengakui Sang Buddha sebagai Guru kita yang Terutama, yang sekarang diwujudkan dalam ajaran Beliau (Dhamma-Vinaya). Dhamma merujuk kepada khotbahnya (Sutta). Sangha adalah komunitas bhikkhu/bhikkhuni, idealnya mereka yang Mulia (Ariya)

Perlindungan pada Buddha merujuk pada Sang Buddha Sakyamuni:

"Saya berlindung kepada Gotama, Dhamma dan kepada Sangha."
(Vatthupama Sutta)

"I go to Master Gotama for refuge, to the Dhamma, and to the Sangha of monks. May Master Gotama remember me as a lay follower who has gone to him for refuge, from this day forward, for life."
(Bhaya-bherava Sutta)

"We go to Master Gotama for refuge, and to the Dhamma, and to the Sangha of bhikkhus. From today let Master Gotama accept us as followers who have gone to him for refuge for life."
(Saleyyakka Sutta)

"I go to Master Gotama for refuge and to the Dhamma and to the Sangha of bhikkhus. I would receive the going forth under Master Gotama and the full admission."
(Kukkuravatika Sutta)

I go to Master Gotama for refuge, to the Dhamma, and to the Sangha of monks. Let me obtain the Going Forth in the Blessed One's presence! Let me obtain Acceptance!"
(Potthapada Sutta)

I take refuge in the Venerable Gotama, the Dhamma, and the Sangha, the Order. May the Venerable Gotama accept me as a lay follower who has taken refuge from this day onwards while life lasts."
(Vasala Sutta)

"I take refuge, Lord, in the Buddha, the Dhamma, and the Sangha. May the Exalted One receive me as a lay follower; as one who has taken refuge from this very day to life's end."
(Sigalovada Sutta)

Maka dari itu apabila ada aliran yang tidak mengakui Sakyamuni Buddha sebagai Guru Utama, maka aliran tersebut juga bukan agama Buddha.

Bahkan dalam Mahayana disebutkan "Namo Penshi Shijia Moni Fo" yaitu "Terpujilah Guru Utama Sakyamuni Buddha". Demikian juga Vajrayana juga menganggap Sakyamuni Buddha sebagai Guru Utama.

QuoteYa, karena dulu kubu pendukung Trinitas berhasil membunuh pemimpin dari kubu non-Trinitas sehingga mereka memenangkan posisi dalam politik. Doktrin Trinitas ada setelah tahun 325. Sejak itu, penganut 'kolot' yang tidak mau menerima doktrin baru ini (karena memang tidak ada di kitab suci), menjadi kaum terbuang dan mendapat gelar "kehormatan": sesat. Di antaranya adalah Arianism, Saksi Jehovah dan Mormon.

Kalau anda mau lihat, benih-benih doktrin Trinitas telah ada dalam Alkitab. Doktrin Trinitas juga telah  ada sebelum Konsili Nicaea pada tahun 325 M.

Akhir abad pertama Masehi: Ignatius of Antioch
"Study, therefore, to be established in the doctrines of the Lord and the apostles, that so all things, whatsoever ye do, may prosper both in the flesh and spirit; in faith and love; in the Son, and in the Father, and in the Spirit; in the beginning and in the end; with your most admirable bishop, and the well-compacted spiritual crown of your presbytery, and the deacons who are according to God. Be ye subject to the bishop, and to one another, as  Christ to the Father, according to the flesh, and the apostles to Christ, and to the Father, and to the Spirit; that so there may be a union both fleshly and spiritual." (Epistle to the Magnesians, Chapter 13 [SR]).

Awal abad kedua Masehi: Didache
"After the foregoing instructions, baptize in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, in living [running] water.... If you have neither, pour water three times on the head, in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit."
(Didache 7:1).

Tahun 151 M: Justin Martyr
"We will prove that we worship him reasonably; for we have learned that he is the Son of the true God himself, that he holds a second place, and the Spirit of prophecy a third. For this they accuse us of madness, saying that we attribute to a crucified man a place second to the unchangeable and eternal God, the Creator of all things; but they are ignorant of the mystery which lies therein."
(First Apology 13:5–6).

Tahun 181 M: Theophilus dari Antioch
"It is the attribute of God, of the most high and almighty and of the living God, not only to be everywhere, but also to see and hear all; for he can in no way be contained in a place.... The three days before the luminaries were created are types of the Trinity, God, his Word, and his Wisdom."
(To Autolycus 2:15).

Tahun 189 M: Irenaeus
"For the Church, although dispersed throughout the whole world even to the ends of the earth, has received from the apostles and from their disciples the faith in one God, the Father Almighty ...and in one  Christ, the Son of God, who became flesh for our salvation; and in the Holy Spirit."
(Against Heresies 1:10:1).

Tahun 216 M: Tertullian
"We do indeed believe that there is only one God, but we believe that under this dispensation, or, as we say, oikonomia, there is also a Son of this one only God, his Word, who proceeded from him and through whom all things were made and without whom nothing was made.... We believe he was sent down by the Father, in accord with his own promise, the Holy Spirit, the Paraclete, the sanctifier of the faith of those who believe in the Father and the Son, and in the Holy Spirit.... This rule of faith has been present since the beginning of the gospel, before even the earlier heretics."
"And at the same time the mystery of the oikonomia is safeguarded, for the unity is distributed in a Trinity. Placed in order, the three are the Father, Son, and Spirit. They are three, however, not in condition, but in degree; not in being, but in form; not in power, but in kind; of one being, however, and one condition and one power, because he is one God of whom degrees and forms and kinds are taken into account in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit."
"Keep always in mind the rule of faith which I profess and by which I bear witness that the Father and the Son and the Spirit are inseparable from each other, and then you will understand what is meant by it. Observe now that I say the Father is other [distinct], the Son is other, and the Spirit is other. This statement is wrongly understood by every uneducated or perversely disposed individual, as if it meant diversity and implied by that diversity a separation of Father, Son, and Holy Spirit."
"Thus the connection of the Father in the Son, and of the Son in the Paraclete, produces three coherent personae, who are yet distinct one from another. These three are, one essence, not one person, as it is said, 'I and my Father are one' [John 10:30], in respect of unity of being not singularity of number." (ibid., 25).
(Against Praxeas 2)

Tahun 225 M: Origen
"For we do not hold that which the heretics imagine: that some part of the being of God was converted into the Son, or that the Son was procreated by the Father from non-existent substances, that is, from a being outside himself, so that there was a time when he [the Son] did not exist."
"No, rejecting every suggestion of corporeality, we hold that the Word and the Wisdom was begotten out of the invisible and incorporeal God, without anything corporal being acted upon...the expression which we employ, however that there was never a time when he did not exist is to be taken with a certain allowance. For these very words 'when' and 'never' are terms of temporal significance, while whatever is said of the Father, the Son, and the Holy Spirit, is to be understood as transcending all time, all ages."
"For it is the Trinity alone which exceeds every sense in which not only temporal but even eternal may be understood. It is all other things, indeed, which are outside the Trinity, which are to be measured by time and ages."
"It seems right to inquire into the reason why he who is 'born again through God' to salvation has need of both Father and Son and Holy Spirit and will not obtain salvation apart from the entire Trinity, and why it is impossible to become partaker of the Father or the Son without the Holy Spirit. In discussing these points it will undoubtedly be necessary to describe the activity which is peculiar to the Holy Spirit and that which is peculiar to the Father and Son"
(The Fundamental Doctrines 4:4:1).

Tahun 228 M: Hippolytus of Rome
"The Word alone of this God is from God himself, wherefore also the Word is God, being the being of God. Now the world was made from nothing, wherefore it is not God." (Refutation of All Heresies 10:29).[11]

Tahun 235 M: Novatian
"For Scripture as much announces Christ as also God, as it announces God himself as man. It has as much described  Christ to be man, as moreover it has also described Christ the Lord to be God. Because it does not set forth him to be the Son of God only, but also the son of man; nor does it only say, the son of man, but it has also been accustomed to speak of him as the Son of God. So that being of both, he is both, lest if he should be one only, he could not be the other. For as nature itself has prescribed that he must be believed to be a man who is of man, so the same nature prescribes also that he must be believed to be God who is of God.... Let them, therefore, who read that  Christ the son of man is man, read also that this same  is called also God and the Son of God." (Treatise on the Trinity 11).[12]

Tahun 262 M: Pope Dionysius
"Next, then, I may properly turn to those who divide and cut apart and destroy the most sacred proclamation of the Church of God, making of it [the Trinity], as it were, three powers, distinct substances, and three godheads.... [Some heretics] proclaim that there are in some way three gods, when they divide the sacred unity into three substances foreign to each other and completely separate."
"Therefore, the divine Trinity must be gathered up and brought together in one, a summit, as it were, I mean the omnipotent God of the universe.... It is blasphemy, then, and not a common one but the worst, to say that the Son is in any way a handiwork [creature].... But if the Son came into being [was created], there was a time when these attributes did not exist; and, consequently, there was a time when God was without them, which is utterly absurd."
"Neither, then, may we divide into three godheads the wonderful and divine unity.... Rather, we must believe in God, the Father Almighty; and in Christ , his Son; and in the Holy Spirit; and that the Word is united to the God of the universe. 'For,' he says, 'The Father and I are one,' and 'I am in the Father, and the Father in me'."
(Letter to Dionysius of Alexandria 1).

Tahun 265 M: Gregory the Wonderworker
"There is one God.... There is a perfect Trinity, in glory and eternity and sovereignty, neither divided nor estranged. Wherefore there is nothing either created or in servitude in the Trinity; nor anything super-induced, as if at some former period it was non-existent, and at some later period it was introduced. And thus neither was the Son ever wanting to the Father, nor the Spirit to the Son; but without variation and without change, the same Trinity abides ever."
(Declaration of Faith).

_/\_
The Siddha Wanderer
Theravada is my root. This is the body of my practice.... It [Tibetan Buddhism]has given me my Compassion practice. Vajrayana is my thunder, my power. This is the heart of my practice..True wisdom is simple and full of lightness and humor. Zen is my no-self (??). This is the soul of my practice.

GandalfTheElder

Quote from: SandalJepit on 12 September 2008, 10:50:04 AM

Kenapa tidak menjawab? point ini penting sekali untuk menunjukkan seseorang itu hidup dengan pola pikir "abad  pertengahan" atau "abad 21".  Ciri khas pola pikir abad pertengahan , jaman perang salib, adalah asalkan tidak sesuai dengan aliran saya, maka aliran itu adalah aliran sesat.  Apabila agama tetangga sudah meninggalkan pola pikir seperti itu, bagaimana dengan anda?

case is not closed , adanya paham trinitas itu juga hasil dari "kompromi politik", baca tentang konsili nicea. sebelum konsili Yesus tidak pernah menjadi satu dengan Bapa.  Bagaimana mungkin anda mengklaim bahwa Cr1stianity itu mengakui Trinitas?
dan anda belum memberikan pendapat tentang MMD.

saya kira dengan memahami bagaimana suatu aliran sesat terbentuk, anda dapat berpikir lebih bijaksana dan memahami bahwa di dalam agama Buddha pun terjadi pola yang sama dengan agama tetangga. Namun ternyata tidak, anda tipikal orang yang keras kepala dan pejuang jihad, selamat menikmati perjuangan jihad anda.

Hehe... saya sudah katakan coba lebih teliti lagi, jangan terburu-buru.

Saya tidak membahas MMD, karena terlalu OOT (Out Of Topic) untuk dibahas di topik ini. Meskipun poin penting, tapi sudah terlampau jauh berada di luar topik pembahasan kita. Seharusnya anda juga tahu kan?

Untuk poin kedua saya sudah menjawabnya pada postingan sebelum ini.

Tahukah anda apa arti sebenarnya dari jihad? Jihad adalah perjuangan. Apapun bentuk perjuangan itu. Kalau anda mengatakan bahwa saya pejuang jihad, ya memang, saya adalah pejuang jihad karena saya berjuang untuk kebahagiaan semua makhluk dan berjuang untuk mencapai Ke-Buddhaan.

_/\_
The Siddha Wanderer
Theravada is my root. This is the body of my practice.... It [Tibetan Buddhism]has given me my Compassion practice. Vajrayana is my thunder, my power. This is the heart of my practice..True wisdom is simple and full of lightness and humor. Zen is my no-self (??). This is the soul of my practice.

SandalJepit

#93
Quote from: GandalfTheElder on 12 September 2008, 09:32:15 PM
Quote from: SandalJepit on 12 September 2008, 10:50:04 AM

Kenapa tidak menjawab? point ini penting sekali untuk menunjukkan seseorang itu hidup dengan pola pikir "abad  pertengahan" atau "abad 21".  Ciri khas pola pikir abad pertengahan , jaman perang salib, adalah asalkan tidak sesuai dengan aliran saya, maka aliran itu adalah aliran sesat.  Apabila agama tetangga sudah meninggalkan pola pikir seperti itu, bagaimana dengan anda?

case is not closed , adanya paham trinitas itu juga hasil dari "kompromi politik", baca tentang konsili nicea. sebelum konsili Yesus tidak pernah menjadi satu dengan Bapa.  Bagaimana mungkin anda mengklaim bahwa Cr1stianity itu mengakui Trinitas?
dan anda belum memberikan pendapat tentang MMD.

saya kira dengan memahami bagaimana suatu aliran sesat terbentuk, anda dapat berpikir lebih bijaksana dan memahami bahwa di dalam agama Buddha pun terjadi pola yang sama dengan agama tetangga. Namun ternyata tidak, anda tipikal orang yang keras kepala dan pejuang jihad, selamat menikmati perjuangan jihad anda.

Hehe... saya sudah katakan coba lebih teliti lagi, jangan terburu-buru.

Saya tidak membahas MMD, karena terlalu OOT (Out Of Topic) untuk dibahas di topik ini. Meskipun poin penting, tapi sudah terlampau jauh berada di luar topik pembahasan kita. Seharusnya anda juga tahu kan?

Untuk poin kedua saya sudah menjawabnya pada postingan sebelum ini.

Tahukah anda apa arti sebenarnya dari jihad? Jihad adalah perjuangan. Apapun bentuk perjuangan itu. Kalau anda mengatakan bahwa saya pejuang jihad, ya memang, saya adalah pejuang jihad karena saya berjuang untuk kebahagiaan semua makhluk dan berjuang untuk mencapai Ke-Buddhaan.

_/\_
The Siddha Wanderer

pendapat anda tentang MMD tidak OOT ,  apa dasarnya anda mengatakan MMD it OOT sedangkan anda sendiri memberikan banyak cerita tentang trinitas kenapa tidak dikatakan OOT? kenapa anda tidak menjawab?  bukankah anda sendiri setuju bahwa point ini penting ?

anda tidak bersedia mengakui fakta sejarah bahwa konsep trinitas itu adalah sebuah konsep yang dipaksakan oleh sekelompok orang saja. memang beberapa orang sebelum konsili nicea menganut konsep trinitas, dan beberapa orang lainnya menolak konsep trinitas. tapi apakah konsep trinitas itu merupakan  ajaran Yesus? bagaimanakah anda bisa mendifinisikan Christianity itu pasti mengakui trinitas ? sedangkan kalau tidak mengakui trinitas itu sesat?

seharusnya anda tau bahwa aliran sesat dan aliran asli itu bagaikan roda yang berputar. dahulu sesat bisa dianggap asli, sekarang asli bisa dianggap sesat dimasa mendatang. seharusnya seseorang banyak belajar agama, harus melepaskan diri dari konsep sesat dan asli.
gw quote dari tulisan anda sendiri :

Quote from: GandalfTheElder
Maka dari itu, sebuah aliran dianggap sebagai mainstream bukan karena tidak dianggap sesat  pada masa lalu. Bisa saja aliran yang dianggap sesat pada zaman dahulu, pada zaman sekarang termasuk mainstream.


GandalfTheElder

#94
Quote from: SandalJepit on 13 September 2008, 01:44:29 AM
pendapat anda tentang MMD tidak OOT ,  apa dasarnya anda mengatakan MMD it OOT sedangkan anda sendiri memberikan banyak cerita tentang trinitas kenapa tidak dikatakan OOT? kenapa anda tidak menjawab?  bukankah anda sendiri setuju bahwa point ini penting ?

anda tidak bersedia mengakui fakta sejarah bahwa konsep trinitas itu adalah sebuah konsep yang dipaksakan oleh sekelompok orang saja. memang beberapa orang sebelum konsili nicea menganut konsep trinitas, dan beberapa orang lainnya menolak konsep trinitas. tapi apakah konsep trinitas itu merupakan  ajaran Yesus? bagaimanakah anda bisa mendifinisikan Christianity itu pasti mengakui trinitas ? sedangkan kalau tidak mengakui trinitas itu sesat?

seharusnya anda tau bahwa aliran sesat dan aliran asli itu bagaikan roda yang berputar. dahulu sesat bisa dianggap asli, sekarang asli bisa dianggap sesat dimasa mendatang. seharusnya seseorang banyak belajar agama, harus melepaskan diri dari konsep sesat dan asli.
gw quote dari tulisan anda sendiri :

Quote from: GandalfTheElder
Maka dari itu, sebuah aliran dianggap sebagai mainstream bukan karena tidak dianggap sesat  pada masa lalu. Bisa saja aliran yang dianggap sesat pada zaman dahulu, pada zaman sekarang termasuk mainstream.

Bro. sandal jepit coba... teliti lagi....

Sebenarnya memang mengenai Trinitas sudah agak OOT, namun saya masih membahasnya karena masih ada hubungan yang tidak terlalu jauh dengan topik ini yaitu klaim Kristiani. Sedangkan MMD sudah terlampau jauh OOT, maka saya tidak menjawabnya. Maka dari itu dalam postingan yang lalu saya mengatakan:

QuoteSaya tidak membahas MMD, karena terlalu OOT (Out Of Topic) untuk dibahas di topik ini. Meskipun poin penting, tapi sudah terlampau jauh berada di luar topik pembahasan kita. Seharusnya anda juga tahu kan?

Anda tidak mengerti perkataan saya mengenai aliran mainstream dan sesat di atas. Sehingga anda menyamakan konsep 'roda berputar' anda dengan pernyataan saya di atas. Maksud saya adalah:

Aliran yang dianggap sesat pada zaman dahulu bisa dianggap mainstream sekarang. Kenapa? Karena pada zaman dahulu banyak orang tidak melihat aliran tersebut secara objektif, tapi melihatnya dari segi yang sangat subyektif, kekuasaan maupun kefanatikan semata saja (Pola pikir abad pertengahan kata anda) ataupun kesalahpahaman.

Sedangkan pada zaman modern ini, banyak orang dapat melihat dengan objektif dan kritis suatu aliran dengan cara kembali pada dasar ajaran agamanya itu sendiri ataupun kata-kata/ajaran dari sang pendiri agama itu sendiri, bukan sekedar spekulasi dan kesalahpahaman antar aliran saja seperti pada zaman-zaman lampau itu. Itulah perbedaannya.

Anda mengatakan: "sekarang asli bisa dianggap sesat di masa mendatang"

Masa mendatang belum hadir, jadi 'roda berputar' anda itu toh hanyalah konsep semata berdasarkan spekulasi tanpa bukti.

Konsep sesat dan asli memang harus dilepaskan. Tapi ini mengajarkan kita akan arti ketidakmelekatan. Jadi BUKAN berarti kita tidak boleh membedakan mana yang asli (yang jujur dan benar) dan yang sesat (yang melenceng). Konsep "melepaskan" jangan diartikan sebagai 'tidak mau tahu' atau 'meniadakan'.

Kalau kita tidak bisa membedakan mana yang asli dan sesat, apakah kita bisa membedakan mana yang jujur dan mana yang bohong, mana yang baik dan mana yang jahat, manakah jalan yang mencapai Nibbana dan mana yang tidak?

Saya quotekan lagi kata-kata anda sendiri:
Quotesebelum konsili Yesus tidak pernah menjadi satu dengan Bapa.

dan kata-kata Kainyn Kutho:
QuoteDoktrin Trinitas ada setelah tahun 325

Maka dari itu saya menyanggah kedua pernyataan di atas, karena Bapa-Bapa Gereja telah mengajukan konsep Trinitas jauh sebelum Konsili Nicaea.

Dalam Alkitab:

Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah. Firman itu telah menjadi manusia, dan diam di antara kita, dan kita telah melihat kemuliaan-Nya, yaitu kemuliaan yang diberikan kepada-Nya sebagai Anak Tunggal Bapa, penuh kasih karunia dan kebenaran. Tidak seorangpun yang pernah melihat Allah; tetapi Anak Tunggal Allah, yang ada di pangkuan Bapa, Dialah yang menyatakan-Nya.
(Yohanes 1:1, 14, 18)

Aku dan Bapa adalah satu.
(Yohanes 10:30)

Karena itu pergilah, jadikanlah semua bangsa murid-Ku dan baptislah mereka dalam nama Bapa dan Anak dan Roh Kudus.
(Maitius 28:19)

Ada lagi:

1. Tahun 50 M
"She poured it [the perfume] over his ['] hair when he sat at the table. But, when the disciples saw it, they were indignant. . . . God, aware of this, said to them: 'Why do you trouble this woman? She has done [a beautiful thing for me.] . . . Then one of the Twelve, who was called Judas Iscariot, went to the chief priest and said, 'What will you give me for my work?' [Matt. 26:7-15]"
(The Huleatt Manuscript)

2. Tahun 160 M Mathetes
"[The Father] sent the Word that he might be manifested to the world . . . This is he who was from the beginning, who appeared as if new, and was found old . . . This is he who, being from everlasting, is today called the Son"
(Letter to Diognetus 11)

3. Tahun 170 M Tatian dari Syria
"We are not playing the fool, you Greeks, nor do we talk nonsense, when we report that God was born in the form of a man"
(Address to the Greeks 21)

4. Tahun 177 M Athenagoras
"The Son of God is the Word of the Father in thought and actuality. By him and through him all things were made, the Father and the Son being one. Since the Son is in the Father and the Father is in the Son by the unity and power of the Spirit, the Mind and Word of the Father is the Son of God. And if, in your exceedingly great wisdom, it occurs to you to inquire what is meant by `the Son,' I will tell you briefly: He is the first- begotten of the Father, not as having been produced, for from the beginning God had the Word in himself, God being eternal mind and eternally rational, but as coming forth to be the model and energizing force of all material things"
(Plea for the Christians 10:2-4)

5. Tahun 177 M Melito dari Sardis
The activities of Christ after his baptism, and especially his miracles, gave indication and assurance to the world of the deity hidden in his flesh. Being God and likewise perfect man, he gave positive indications of his two natures: of his deity, by the miracles during the three years following after his baptism, of his humanity, in the thirty years which came before his baptism, during which, by reason of his condition according to the flesh, he concealed the signs of his deity, although he was the true God existing before the ages"
(Fragment in Anastasius of Sinai's The Guide 13).

Dapat dilihat dengan lebih lengkap di: http://www.bible.ca/H-trinity.htm

Jadi, umat Kristiani memiliki alasan logis untuk mengakui Trinitas sebagai dasar keimanan mereka.

Demikian juga dalam agama Buddha, dengan Triratna sebagai dasar keyakinan umat Buddhis, yang bahkan dikatakan dengan sangat jelas oleh Sang Buddha sendiri.

_/\_
The Siddha Wanderer
Theravada is my root. This is the body of my practice.... It [Tibetan Buddhism]has given me my Compassion practice. Vajrayana is my thunder, my power. This is the heart of my practice..True wisdom is simple and full of lightness and humor. Zen is my no-self (??). This is the soul of my practice.

K.K.

Quote from: GandalfTheElder on 12 September 2008, 08:53:30 PM
Quote from: Kainyn_Kutho on 12 September 2008, 08:49:59 AM
Boleh diberikan referensi dari Tripitaka (Pali/Sanskrit) bahwa murid Buddha adalah yang menerima TriRatna dan 4 Kebenaran Mulia?

Bagi umat awam:

Pada suatu ketika Yang Terberkahi berdiam di Kapilavatthu, di Vihara Pohon Beringin. Di sana Mahanama dari suku Sakya mendekati Yang Terberkahi. Setelah memberi hormat kepada Beliau, dia duduk di satu sisi. Kemudian, dia bertanya kepada Yang Terberkahi:
"Bagaimana, Yang Mulia, orang menjadi pengikut awam?"
"Mahanama, jika seseorang telah pergi berlindung pada Buddha, Dhamma, dan Sangha, dia adalah pengikut awam."
(Anguttara Nikaya)

...

OK, thanx buat referensinya, GandalfTheElder.
Lalu saya mau tanya, apakah berdasarkan kutipan2 itu, lalu bisa diambil kesimpulan bahwa seseorang bisa disebut murid Buddha JIKA DAN HANYA JIKA dia mengatakan berlindung pada Tiratana dan mengetahui 4 KM?



QuoteKalau anda mau lihat, benih-benih doktrin Trinitas telah ada dalam Alkitab.
Boleh minta referensi dalam alkitab yang menyinggung tentang Trinitas?



QuoteDoktrin Trinitas juga telah  ada sebelum Konsili Nicaea pada tahun 325 M.

Akhir abad pertama Masehi: Ignatius of Antioch
"Study, therefore, to be established in the doctrines of the Lord and the apostles, that so all things, whatsoever ye do, may prosper both in the flesh and spirit; in faith and love; in the Son, and in the Father, and in the Spirit; in the beginning and in the end; with your most admirable bishop, and the well-compacted spiritual crown of your presbytery, and the deacons who are according to God. Be ye subject to the bishop, and to one another, as  Christ to the Father, according to the flesh, and the apostles to Christ, and to the Father, and to the Spirit; that so there may be a union both fleshly and spiritual." (Epistle to the Magnesians, Chapter 13 [SR]).

Awal abad kedua Masehi: Didache
"After the foregoing instructions, baptize in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, in living [running] water.... If you have neither, pour water three times on the head, in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit."
(Didache 7:1).

Tahun 151 M: Justin Martyr
"We will prove that we worship him reasonably; for we have learned that he is the Son of the true God himself, that he holds a second place, and the Spirit of prophecy a third. For this they accuse us of madness, saying that we attribute to a crucified man a place second to the unchangeable and eternal God, the Creator of all things; but they are ignorant of the mystery which lies therein."
(First Apology 13:5–6).

Tahun 181 M: Theophilus dari Antioch
"It is the attribute of God, of the most high and almighty and of the living God, not only to be everywhere, but also to see and hear all; for he can in no way be contained in a place.... The three days before the luminaries were created are types of the Trinity, God, his Word, and his Wisdom."
(To Autolycus 2:15).

Tahun 189 M: Irenaeus
"For the Church, although dispersed throughout the whole world even to the ends of the earth, has received from the apostles and from their disciples the faith in one God, the Father Almighty ...and in one  Christ, the Son of God, who became flesh for our salvation; and in the Holy Spirit."
(Against Heresies 1:10:1).

Tahun 216 M: Tertullian
"We do indeed believe that there is only one God, but we believe that under this dispensation, or, as we say, oikonomia, there is also a Son of this one only God, his Word, who proceeded from him and through whom all things were made and without whom nothing was made.... We believe he was sent down by the Father, in accord with his own promise, the Holy Spirit, the Paraclete, the sanctifier of the faith of those who believe in the Father and the Son, and in the Holy Spirit.... This rule of faith has been present since the beginning of the gospel, before even the earlier heretics."
"And at the same time the mystery of the oikonomia is safeguarded, for the unity is distributed in a Trinity. Placed in order, the three are the Father, Son, and Spirit. They are three, however, not in condition, but in degree; not in being, but in form; not in power, but in kind; of one being, however, and one condition and one power, because he is one God of whom degrees and forms and kinds are taken into account in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit."
"Keep always in mind the rule of faith which I profess and by which I bear witness that the Father and the Son and the Spirit are inseparable from each other, and then you will understand what is meant by it. Observe now that I say the Father is other [distinct], the Son is other, and the Spirit is other. This statement is wrongly understood by every uneducated or perversely disposed individual, as if it meant diversity and implied by that diversity a separation of Father, Son, and Holy Spirit."
"Thus the connection of the Father in the Son, and of the Son in the Paraclete, produces three coherent personae, who are yet distinct one from another. These three are, one essence, not one person, as it is said, 'I and my Father are one' [John 10:30], in respect of unity of being not singularity of number." (ibid., 25).
(Against Praxeas 2)

Tahun 225 M: Origen
"For we do not hold that which the heretics imagine: that some part of the being of God was converted into the Son, or that the Son was procreated by the Father from non-existent substances, that is, from a being outside himself, so that there was a time when he [the Son] did not exist."
"No, rejecting every suggestion of corporeality, we hold that the Word and the Wisdom was begotten out of the invisible and incorporeal God, without anything corporal being acted upon...the expression which we employ, however that there was never a time when he did not exist is to be taken with a certain allowance. For these very words 'when' and 'never' are terms of temporal significance, while whatever is said of the Father, the Son, and the Holy Spirit, is to be understood as transcending all time, all ages."
"For it is the Trinity alone which exceeds every sense in which not only temporal but even eternal may be understood. It is all other things, indeed, which are outside the Trinity, which are to be measured by time and ages."
"It seems right to inquire into the reason why he who is 'born again through God' to salvation has need of both Father and Son and Holy Spirit and will not obtain salvation apart from the entire Trinity, and why it is impossible to become partaker of the Father or the Son without the Holy Spirit. In discussing these points it will undoubtedly be necessary to describe the activity which is peculiar to the Holy Spirit and that which is peculiar to the Father and Son"
(The Fundamental Doctrines 4:4:1).

Tahun 228 M: Hippolytus of Rome
"The Word alone of this God is from God himself, wherefore also the Word is God, being the being of God. Now the world was made from nothing, wherefore it is not God." (Refutation of All Heresies 10:29).[11]

Tahun 235 M: Novatian
"For Scripture as much announces Christ as also God, as it announces God himself as man. It has as much described  Christ to be man, as moreover it has also described Christ the Lord to be God. Because it does not set forth him to be the Son of God only, but also the son of man; nor does it only say, the son of man, but it has also been accustomed to speak of him as the Son of God. So that being of both, he is both, lest if he should be one only, he could not be the other. For as nature itself has prescribed that he must be believed to be a man who is of man, so the same nature prescribes also that he must be believed to be God who is of God.... Let them, therefore, who read that  Christ the son of man is man, read also that this same  is called also God and the Son of God." (Treatise on the Trinity 11).[12]

Tahun 262 M: Pope Dionysius
"Next, then, I may properly turn to those who divide and cut apart and destroy the most sacred proclamation of the Church of God, making of it [the Trinity], as it were, three powers, distinct substances, and three godheads.... [Some heretics] proclaim that there are in some way three gods, when they divide the sacred unity into three substances foreign to each other and completely separate."
"Therefore, the divine Trinity must be gathered up and brought together in one, a summit, as it were, I mean the omnipotent God of the universe.... It is blasphemy, then, and not a common one but the worst, to say that the Son is in any way a handiwork [creature].... But if the Son came into being [was created], there was a time when these attributes did not exist; and, consequently, there was a time when God was without them, which is utterly absurd."
"Neither, then, may we divide into three godheads the wonderful and divine unity.... Rather, we must believe in God, the Father Almighty; and in Christ , his Son; and in the Holy Spirit; and that the Word is united to the God of the universe. 'For,' he says, 'The Father and I are one,' and 'I am in the Father, and the Father in me'."
(Letter to Dionysius of Alexandria 1).

Tahun 265 M: Gregory the Wonderworker
"There is one God.... There is a perfect Trinity, in glory and eternity and sovereignty, neither divided nor estranged. Wherefore there is nothing either created or in servitude in the Trinity; nor anything super-induced, as if at some former period it was non-existent, and at some later period it was introduced. And thus neither was the Son ever wanting to the Father, nor the Spirit to the Son; but without variation and without change, the same Trinity abides ever."
(Declaration of Faith).
FYI, semua tulisan di atas bukanlah dari Alkitab, tetapi berdasarkan argumentasi para Teolog zaman itu. Bisa dilihat beberapa tulisan itu diberi judul "against ..." yang merupakan bantahan atas argumen yang berbeda dengannya.
Si A bilang, B Heretic; Si B bilang, justru A yang Heretic. Bedanya, kalo A menang 'suara' dan jadi mayoritas, maka si B jadi Heretic beneran, dan tulisan2 si A jadi referensi yang "benar", seperti yang anda tampilkan itu.


GandalfTheElder

#96
Quote from: Kainyn_Kutho on 15 September 2008, 08:49:59 AM
OK, thanx buat referensinya, GandalfTheElder.
Lalu saya mau tanya, apakah berdasarkan kutipan2 itu, lalu bisa diambil kesimpulan bahwa seseorang bisa disebut murid Buddha JIKA DAN HANYA JIKA dia mengatakan berlindung pada Tiratana dan mengetahui 4 KM?

Pertanyaan anda sudah dijawab oleh perkataan Sang Buddha di atas. Yang dikatakan umat Buddha adalah mereka yang berlindung pada Triratna.

Lagian kalau anda lihat, kenapa ya di setiap kebaktian baik itu Theravada, Mahayana maupun Vajrayana selalu terdapat bagian yang menyatakan perlindungan pada Triratna (di awal lagi)?? Bahkan Dharani-dharani dalam Mahayana hampir selalu diawali dengan kata Namo ratnatrayaya (terpujilah Triratna) atau Namo Buddhaya, Namo Dharmaya, Namo Sanghaya??

Terus kenapa ya ketika para umat menjadi upasaka maupun bhikkhu semuanya harus menyatakan perlindungan pada Triratna??

Apakah anda sadar juga, bahwa para master-master Buddhis pada zaman dahulu semuanya menekankan keyakinan pada Triratna?

Kalau menurut anda Triratna dan 4 Kebenaran Mulia bukan tolak ukur seseorang menjadi Buddhis, lantas ngapain tiap kebaktian mengucapkan Tisarana? Ngapain para master Buddhis menasihati para umat untuk yakin dan berlindung pada Triratna??

Umat I ada syahadatnya sendiri. Umat K ada Trinitas. Umat T ada San Bao. Umat H ada Brahman / Ishvara. Tidak ada masalah dan tidak ada yang patut diheran-herankan. Setiap agama ada dasar sendiri-sendiri. Demikian juga umat Buddha.

QuoteFYI, semua tulisan di atas bukanlah dari Alkitab, tetapi berdasarkan argumentasi para Teolog zaman itu. Bisa dilihat beberapa tulisan itu diberi judul "against ..." yang merupakan bantahan atas argumen yang berbeda dengannya.
Si A bilang, B Heretic; Si B bilang, justru A yang Heretic. Bedanya, kalo A menang 'suara' dan jadi mayoritas, maka si B jadi Heretic beneran, dan tulisan2 si A jadi referensi yang "benar", seperti yang anda tampilkan itu.

Alkitab juga mengutip tentang Trinitas ini (saya sudah postingkan ini sebagai reply atas bro. Sandal Jepit), namun saya quotekan lagi:

QuotePada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah. Firman itu telah menjadi manusia, dan diam di antara kita, dan kita telah melihat kemuliaan-Nya, yaitu kemuliaan yang diberikan kepada-Nya sebagai Anak Tunggal Bapa, penuh kasih karunia dan kebenaran. Tidak seorangpun yang pernah melihat Allah; tetapi Anak Tunggal Allah, yang ada di pangkuan Bapa, Dialah yang menyatakan-Nya.
(Yohanes 1:1, 14, 18)

Aku dan Bapa adalah satu.
(Yohanes 10:30)

Karena itu pergilah, jadikanlah semua bangsa murid-Ku dan baptislah mereka dalam nama Bapa dan Anak dan Roh Kudus.
(Maitius 28:19)

Bahkan paham yang menyangkal Trinitas itu BARU MUNCUL SETELAH doktrin Trinitas muncul. Jadi pandangan yang menolak Trinitas itu adalah pandangan yang lebih kemudian (telat), yang disebut sebagai Arianisme.

Arianism is the theological teaching of Arius (c. AD 250-336), who was ruled a heretic by the Christian church at the Council of Nicea. Arius lived and taught in Alexandria, Egypt, in the early 4th century. The most controversial of his teachings dealt with the relationship between God the Father and the person of , saying that  was not one with the Father, and that he was not fully, although almost, divine in nature. This teaching of Arius conflicted with trinitarian christological positions which were held by the Church (and subsequently maintained by the Roman Catholic Church, the Eastern Orthodox Churches and most Protestant Churches).

Arius baru lahir pada tahun 250 M. Sedangkan Bapa-Bapa Gereja pada tahun-tahun sebelumnya telah mengajukan doktrin Trinitas. Menurut anda, paham mana yang dapat lebih diterima dan lebih terbukti sebagai ajaran Kristiani yang sebenarnya: apakah Arius yang munculnya telat (abad 3 M), atau Bapa-Bapa Gereja yang hidup sebelum Arius lahir (abad 1-2 M)??

_/\_
The Siddha Wanderer
Theravada is my root. This is the body of my practice.... It [Tibetan Buddhism]has given me my Compassion practice. Vajrayana is my thunder, my power. This is the heart of my practice..True wisdom is simple and full of lightness and humor. Zen is my no-self (??). This is the soul of my practice.

GandalfTheElder

#97
Dan coba perhatikan lagi kalimat dalam Tipitaka ini:

"After hearing the Buddha's teaching, the five hundred gave up their heretical practices and took refuge in the Triple Gem: the Buddha, the Dhamma, and the Sangha."

.................

Seven or eight months later, the Buddha returned to Jetavana. Again, Anathapindika brought these friends to visit the Buddha. They paid their respects, but Anathapindika explained that they had forsaken their refuge and had resumed their original practices.

The Buddha asked, "Is it true that you have abandoned refuge in the Triple Gem for refuge in other doctrines?" The Buddha's voice was incredibly clear because throughout myriad aeons He had always spoken truthfully.

When these men heard it, they were unable to conceal the truth. "Yes, Blessed One," they confessed. "It is true."

"Disciples," the Buddha said "nowhere between the lowest of hells below and the highest heaven above, nowhere in all the infinite worlds that stretch right and left, is there the equal, much less the superior, of a Buddha. Incalculable is the excellence which springs from obeying the Precepts and from other virtuous conduct."

"By taking refuge in the Triple Gem, one escapes from rebirth in states of suffering. In forsaking such a refuge as this, you have certainly erred. In the past, too, men who foolishly mistook what was no refuge for a real refuge, met disaster."


(Apannaka Jataka, Jataka No.1, Khuddaka Nikaya, Sutta Pitaka)

Saya juga akan berikan tambahan ayat-ayat Alkitab lainnya yang mendukung konsep Trinitas:

QuoteTitus 2:13: dengan menantikan penggenapan pengharapan kita yang penuh bahagia dan penyataan kemuliaan Allah yang Mahabesar dan Juruselamat kita Yesus Kristus.

1 Yohanes 5:20: Akan tetapi kita tahu, bahwa Anak Allah telah datang dan telah mengaruniakan pengertian kepada kita, supaya kita mengenal Yang Benar; dan kita ada di dalam Yang Benar, di dalam Anak-Nya Yesus Kristus. Dia adalah Allah yang benar dan hidup yang kekal.

Kolose 1:15-17: Ia (Yesus) adalah gambar Allah yang tidak kelihatan, yang sulung, lebih utama dari segala yang diciptakan, karena di dalam Dialah telah diciptakan segala sesuatu, yang ada di sorga dan yang ada di bumi, yang kelihatan dan yang tidak kelihatan, baik singgasana, maupun kerajaan, baik pemerintah, maupun penguasa; segala sesuatu diciptakan oleh Dia dan untuk Dia. Ia ada terlebih dahulu dari segala sesuatu dan segala sesuatu ada di dalam Dia.

Filipi 2:5-8: Hendaklah kamu dalam hidupmu bersama, menaruh pikiran dan perasaan yang terdapat juga dalam Kristus Yesus, yang walaupun dalam rupa Allah, tidak menganggap kesetaraan dengan Allah itu sebagai milik yang harus dipertahankan, melainkan telah mengosongkan diri-Nya sendiri, dan mengambil rupa seorang hamba, dan menjadi sama dengan manusia.

Yohanes 10:38: tetapi jikalau Aku melakukannya dan kamu tidak mau percaya kepada-Ku, percayalah akan pekerjaan-pekerjaan itu, supaya kamu boleh mengetahui dan mengerti, bahwa Bapa di dalam Aku dan Aku di dalam Bapa."

Yohanes 20:28: Tomas menjawab Dia (Yesus): "Ya Tuhanku dan Allahku!"

_/\_
The Siddha Wanderer


Theravada is my root. This is the body of my practice.... It [Tibetan Buddhism]has given me my Compassion practice. Vajrayana is my thunder, my power. This is the heart of my practice..True wisdom is simple and full of lightness and humor. Zen is my no-self (??). This is the soul of my practice.

K.K.

GandalfTheElder,

:) hm... anda ini semangat sekali yah. Tapi, terima kasih banyak atas penjelasan2nya.

Sebelum melanjutkan, saya mau tanya lagi:
1. Pertama2, apa maksud dari "berlindung pada Tiratana/Triratna"?
2. Jika kita menyatakan berlindung pada Tiratana/Triratna, apakah manfaat yang diperoleh?
3. Yang menentukan kehidupan kita, apakah pernyataan "berlindung pada Tiratana/Triratna" atau kamma?
4. Yang membuat kita bebas dari penderitaan, apakah pernyataan "berlindung pada Tiratana/Triratna", ataukah menjalankan ajaran Buddha?




Mengenai Trinitas, thanx juga untuk referensinya. Tapi sebelum melanjutkan, saya mau tanya juga. Menurut anda, apakah Trinitas yang dimaksud?


naviscope

#99
pertamax

panjang amir, pusink gw baca nya

koq gitu sech, heran dech....
mengaku-gaku lg, dasar tidak tau malu....

begitu org kras*t*n yg berusaha memaksa orang masuk agama nya dengan sistem MLM
beda dengan agama kita, tidak pernah memaksa.

mo masuk ke agama buddha bole, mo keluar dari agama buddha jg bole.
nah klu org kras*t*n begitu masuk agama-nya, ga bole keluar lg loh (ga percaya diri amat ya ama agama nya), ato dianggap murtad (hukuman nya neraka loh, pake acara nakut2 in org segala).

Teruslah berjuang GandalfTheElder, tegakkan kebenaran!!!
cia yo!!!


Correct me If I am Wrong,
naviscope
Tinggalkan masa lalu, lepaskan beban akan masa depan, tidak terikat dengan yang sekarang maka kamu akan merasakan kedamain batin.

Leave the past alone, do not worry about the future, do not cling to the present and you will achieve calm.

naviscope

Quote from: GandalfTheElder on 12 September 2008, 09:32:15 PM
Quote from: SandalJepit on 12 September 2008, 10:50:04 AM

Kenapa tidak menjawab? point ini penting sekali untuk menunjukkan seseorang itu hidup dengan pola pikir "abad  pertengahan" atau "abad 21".  Ciri khas pola pikir abad pertengahan , jaman perang salib, adalah asalkan tidak sesuai dengan aliran saya, maka aliran itu adalah aliran sesat.  Apabila agama tetangga sudah meninggalkan pola pikir seperti itu, bagaimana dengan anda?

case is not closed , adanya paham trinitas itu juga hasil dari "kompromi politik", baca tentang konsili nicea. sebelum konsili Yesus tidak pernah menjadi satu dengan Bapa.  Bagaimana mungkin anda mengklaim bahwa Cr1stianity itu mengakui Trinitas?
dan anda belum memberikan pendapat tentang MMD.

saya kira dengan memahami bagaimana suatu aliran sesat terbentuk, anda dapat berpikir lebih bijaksana dan memahami bahwa di dalam agama Buddha pun terjadi pola yang sama dengan agama tetangga. Namun ternyata tidak, anda tipikal orang yang keras kepala dan pejuang jihad, selamat menikmati perjuangan jihad anda.

Hehe... saya sudah katakan coba lebih teliti lagi, jangan terburu-buru.

Saya tidak membahas MMD, karena terlalu OOT (Out Of Topic) untuk dibahas di topik ini. Meskipun poin penting, tapi sudah terlampau jauh berada di luar topik pembahasan kita. Seharusnya anda juga tahu kan?

Untuk poin kedua saya sudah menjawabnya pada postingan sebelum ini.

Tahukah anda apa arti sebenarnya dari jihad? Jihad adalah perjuangan. Apapun bentuk perjuangan itu. Kalau anda mengatakan bahwa saya pejuang jihad, ya memang, saya adalah pejuang jihad karena saya berjuang untuk kebahagiaan semua makhluk dan berjuang untuk mencapai Ke-Buddhaan.

_/\_
The Siddha Wanderer

^:)^  ^:)^  ^:)^

hidup GandalfTheElder!!!

bener2 buat saya salut....
Tinggalkan masa lalu, lepaskan beban akan masa depan, tidak terikat dengan yang sekarang maka kamu akan merasakan kedamain batin.

Leave the past alone, do not worry about the future, do not cling to the present and you will achieve calm.

K.K.

Quote from: naviscope on 16 September 2008, 09:46:49 AM
pertamax

panjang amir, pusink gw baca nya

koq gitu sech, heran dech....
mengaku-gaku lg, dasar tidak tau malu....

begitu org kras*t*n yg berusaha memaksa orang masuk agama nya dengan sistem MLM
beda dengan agama kita, tidak pernah memaksa.

mo masuk ke agama buddha bole, mo keluar dari agama buddha jg bole.
nah klu org kras*t*n begitu masuk agama-nya, ga bole keluar lg loh (ga percaya diri amat ya ama agama nya), ato dianggap murtad (hukuman nya neraka loh, pake acara nakut2 in org segala).

Teruslah berjuang GandalfTheElder, tegakkan kebenaran!!!
cia yo!!!


Correct me If I am Wrong,
naviscope


Menarik...
Semua juga bilang "kebenaran", tapi menurut versinya masing2.
Semua juga bilang orang laen fanatik, punyanya sendiri tidak, juga menurut versinya masing2.


naviscope

Quote from: Kainyn_Kutho on 16 September 2008, 10:22:52 AM
Quote from: naviscope on 16 September 2008, 09:46:49 AM
pertamax

panjang amir, pusink gw baca nya

koq gitu sech, heran dech....
mengaku-gaku lg, dasar tidak tau malu....

begitu org kras*t*n yg berusaha memaksa orang masuk agama nya dengan sistem MLM
beda dengan agama kita, tidak pernah memaksa.

mo masuk ke agama buddha bole, mo keluar dari agama buddha jg bole.
nah klu org kras*t*n begitu masuk agama-nya, ga bole keluar lg loh (ga percaya diri amat ya ama agama nya), ato dianggap murtad (hukuman nya neraka loh, pake acara nakut2 in org segala).

Teruslah berjuang GandalfTheElder, tegakkan kebenaran!!!
cia yo!!!


Correct me If I am Wrong,
naviscope


Menarik...
Semua juga bilang "kebenaran", tapi menurut versinya masing2.
Semua juga bilang orang laen fanatik, punyanya sendiri tidak, juga menurut versinya masing2.



ups, i did it again...

bener jg apa kata Kainyn_Kutho

kita punya ajaran masing2, jadi jangan saling membanding-bandingkan, itu tidak baik.
dari segi kitab aja kita sudah beda, tripitaka <> alkitab

dengan menghina agama org lain, berarti dengan sendiri nya kita merendahkan agama kita sendiri

ogut menghukum diri sendiri ya, menulis dipapan tulis...
sori, jgn marah, excuse me!!!

Tinggalkan masa lalu, lepaskan beban akan masa depan, tidak terikat dengan yang sekarang maka kamu akan merasakan kedamain batin.

Leave the past alone, do not worry about the future, do not cling to the present and you will achieve calm.

K.K.

Quote from: naviscope on 16 September 2008, 10:33:58 AM
ups, i did it again...

bener jg apa kata Kainyn_Kutho

kita punya ajaran masing2, jadi jangan saling membanding-bandingkan, itu tidak baik.
dari segi kitab aja kita sudah beda, tripitaka <> alkitab

dengan menghina agama org lain, berarti dengan sendiri nya kita merendahkan agama kita sendiri

ogut menghukum diri sendiri ya, menulis dipapan tulis...
sori, jgn marah, excuse me!!!

Ya, betul sekali!  _/\_



naviscope

[at] atas

(abis emosi sech, hehehe...) jd I am khilaf

berkat Kainyn_Kutho, jd tersadar seketika... hehehe

untung ada kainyn, jd gw ga tersesat lebih jauh,
san cai, san cai,
dosa sungguh dosa

ami tofo
Tinggalkan masa lalu, lepaskan beban akan masa depan, tidak terikat dengan yang sekarang maka kamu akan merasakan kedamain batin.

Leave the past alone, do not worry about the future, do not cling to the present and you will achieve calm.