//honeypot demagogic

 Forum DhammaCitta. Forum Diskusi Buddhis Indonesia

Author Topic: Vegetarian apakah benar2 sehat??  (Read 10988 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kalyanadhammo

  • Sahabat
  • ***
  • Posts: 114
  • Reputasi: 2
Vegetarian apakah benar2 sehat??
« on: 09 July 2007, 11:10:22 AM »
Hmm banyak yang bilang bahwa vegetarian itu sehat & bergizi.

Beberapa lama yang lalu terdapat di berita bahwa terdapat anak2 yang kurang gizi karena kedua orang tuanya bervegetarian. Jadi anak2 tersebut ikut bervegetarian sehingga tidak memperoleh gizi yang terdapat dalam daging yang dibutuhkan untuk pertumbuhan mereka.
Setelah dipikir2 bukan Sayur2an juga sudah tercemar oleh petisida yang digunakan untuk membunuh hama, serangga, dll. Sehingga jika kita memakan sayur tersebut bukan kita juga memakan racun tersebut.
Bukan dengan memakan segala sesuatu dengan seimbang (4 sehat, 5 sempurna) itu lebih baik dari pada hanya memakan salah satu jenis makanan saja?
Jadi apa benar vegetarian itu sehat ???

regards.

Offline morpheus

  • Global Moderator
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 2.750
  • Reputasi: 110
  • Ragu pangkal cerah!
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #1 on: 09 July 2007, 12:23:04 PM »
vegetarian bisa jadi sehat kalo memperhatikan keseimbangan nutrisi
non vegetarian bisa jadi sehat kalo memperhatikan keseimbangan nutrisi juga

dua2nya bisa jadi gak sehat kalo nutrisinya gak seimbang
 
:)
* I'm trying to free your mind, Neo. But I can only show you the door. You're the one that has to walk through it
* Neo, sooner or later you're going to realize just as I did that there's a difference between knowing the path and walking the path

Offline Forte

  • Sebelumnya FoxRockman
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 16.588
  • Reputasi: 458
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #2 on: 09 July 2007, 12:29:26 PM »
Saya rasa khusus untuk anak2 bagusnya jangan bervegetarian dulu.
Yang menjadi orang tua, harusnya bisa memahami.
Ibarat di agama tetangga, ada istilahnya puasa.
Pada saat mereka puasa, anak mereka yang masih kecil tidak puasa.
Mereka perhatikan anak dan ajari anak berpuasa bila sudah mampu.
Jadi tidak percaya suatu hal secara buta

Sama juga halnya dengan vegetarian,
baiknya ada step by stepnya dengan pertimbangan
apakah anak sudah siap bervegetarian
siap dalam hal ini adalah ditinjau dari segi gizi
Masalahnya anak yang dalam masa pertumbuhan membutuhkan gizi
seperti Vitamin A dan D yang masih banyak diperoleh dari minyak ikan

Itu saya ambil salah satu contoh yaitu minyak ikan

Intinya boleh bervegetarian, tetapi dimulai dari latihan dulu.. :D

Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedom—-to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way. - Viktor Frankl

Offline Kalyanadhammo

  • Sahabat
  • ***
  • Posts: 114
  • Reputasi: 2
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #3 on: 10 July 2007, 07:43:48 AM »
Hmm,

tapi bukan makanan itu bagus kalau kita makan secara seimbang?
Jadi ada daging dan sayur. Agar gizi yang diperoleh lengkap.
Jadi tidak hanya makan sayur atau daging saja. Bukankan itu lebih baik?

regards.

Offline Forte

  • Sebelumnya FoxRockman
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 16.588
  • Reputasi: 458
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #4 on: 10 July 2007, 07:52:19 AM »
Lebih tepatnya tergantung pada apa yang zat yang dibutuhkan
Contoh :
Kita butuh protein, anggaplah kita vegetarian jadi telur tidak boleh, susu tidak boleh.
Tentu bingung bukan ?
Sebenarnya tidak perlu bingung, protein dapat diperoleh dari susu kedelai, sayur2 lain dan untuk yang lebih lux.. dapat juga dari ganggang hijau seperti chlorella.
Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedom—-to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way. - Viktor Frankl

Offline Kalyanadhammo

  • Sahabat
  • ***
  • Posts: 114
  • Reputasi: 2
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #5 on: 10 July 2007, 08:02:36 AM »
Ngomong2 apakah semua zat yang ada di daging ada juga di tanaman?
dan bukan tanaman sekarang disemprot oleh petisida sehingga kurang sehat bila dikonsumsi?

regards.

Offline Forte

  • Sebelumnya FoxRockman
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 16.588
  • Reputasi: 458
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #6 on: 10 July 2007, 08:21:09 AM »
Tidak semua yang ada pada hewan ada pada tumbuhan, tapi rata2 bisa diolah oleh tubuh.
Contohnya kolesterol setahu saya hanya ada pada hewan, ada yang mirip pada tumbuhan (saya lupa namanya) tapi memiliki gugus yang mirip dengan steroid

Untuk tanaman yang disemprot pestisida itu hampir semua tanaman yang dibudidaya
Caranya adalah dengan membilas dengan air panas.. dan mencuci dengan sabun sebelum dikonsumsi..

Sebagai tambahan saya kurang setuju dengan vegetarian modern yang menggunakan daging buatan dll, karena seperti yang kita tahu, bahwa sayur bila terlalu lama diproses atau dimasak, maka nilai gizinya juga akan hilang.. jadi yang dimakan itu hanya ampas..
Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedom—-to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way. - Viktor Frankl

Offline Sumedho

  • Kebetulan
  • Administrator
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 12.404
  • Reputasi: 423
  • Gender: Male
  • not self
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #7 on: 10 July 2007, 09:21:40 AM »
Maka itu katanya jaman sekarang lagi musim dengan kata "Organik", tidak pakai pestisida atau zat kimia tambahan.

Tapi yah harganya yang nambah jauh sih :)
There is no place like 127.0.0.1

Offline Kalyanadhammo

  • Sahabat
  • ***
  • Posts: 114
  • Reputasi: 2
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #8 on: 10 July 2007, 09:40:05 AM »
Hmm Tapi kalau hampir semua gizi hewan ada di tanaman bukan anak kecil seharusnya bisa vegetarian?
Apa anak yang kurang gizi karena orang tua nya tidak tahu sayuran apa yang bagus dimakan anaknya?
Ngomong2 Daging Buatan itu kan dari tepung terigu bukan dari sayur. Ya jadi memang dari sananya sudah ampas ;D.

Saudara Sumedho kalau sayur organik di indonesia biasanya bisa di beli dimana & harganya naik berapa kali lipat?

regards.

Offline morpheus

  • Global Moderator
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 2.750
  • Reputasi: 110
  • Ragu pangkal cerah!
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #9 on: 10 July 2007, 09:43:23 AM »
non vegetarian biasanya nutrisinya kekurangan serat dan mineral karena kurang makan sayur dan buah2an.
vegetarian biasanya nutrisinya kekurangan protein / asam amino.

non vegetarian yg balance harus banyak makan sayur2 dan buah2an, minimal 4 porsi /potong sehari.
vegetarian yg balance harus banyak makan kacang2an, tahu, dan tempe untuk menutupi kekurangan proteinnya, kalo gak ntar badannya gak gede2. itupun masih ada 23 (cmiiw) asam amino asensial yg gak bisa didapat dari tumbuhan.

:)
* I'm trying to free your mind, Neo. But I can only show you the door. You're the one that has to walk through it
* Neo, sooner or later you're going to realize just as I did that there's a difference between knowing the path and walking the path

Offline Pitu Kecil

  • Sebelumnya Lotharguard
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 7.351
  • Reputasi: 217
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #10 on: 10 July 2007, 09:44:40 AM »
Namo Buddhaya.

Pertanyaan saya banyak Sami / calon bhikkhu kecil yang udah makan Vegetarian dari Kecil sampai besar kok bisa ya?
saya dengar sih makan sayur banyak gizi and protein lho. benar gak ya?  :o
Smile Forever :)

Offline Sumedho

  • Kebetulan
  • Administrator
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 12.404
  • Reputasi: 423
  • Gender: Male
  • not self
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #11 on: 10 July 2007, 09:54:54 AM »
Sebenarnya hampir semua gizi ada di sayur2xan dan biji-bijian. Akan tetapi adanya itu ada di berbagai jenis. Kalau kita biasa kan makannya sayur itu2x saja. Yah nutrisinya itu2x saja.

Maka itu para dokter modern itu menyarankan "Food Combining", jadi dapat nutrisi dengan cakupan luas. Misalnya sayur2xan digilir semua, jangan bayem-kangkung-sawi saja.

« Last Edit: 10 July 2007, 11:50:27 AM by Sumedho »
There is no place like 127.0.0.1

Offline Kalyanadhammo

  • Sahabat
  • ***
  • Posts: 114
  • Reputasi: 2
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #12 on: 10 July 2007, 10:52:03 AM »
Hmm kalau begitu anak kecil juga bisa vegetarian selama tahu sayur & biji2an apa yang dibutuhkan untuk tubuh?

regards.

Offline Sumedho

  • Kebetulan
  • Administrator
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 12.404
  • Reputasi: 423
  • Gender: Male
  • not self
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #13 on: 10 July 2007, 11:02:36 AM »
Teorinya bisa, akan tetapi prakteknya akan sulit...... Butuh ketelatenan.
Kadang harus kita timbang juga apakah itu sebanding dengan hasilnya.
There is no place like 127.0.0.1

Offline Forte

  • Sebelumnya FoxRockman
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 16.588
  • Reputasi: 458
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #14 on: 10 July 2007, 11:45:27 AM »
Ya benar yang dikatakan Mas Admin.
Di Eropa sana memang lagi heboh2nya GMO dan Non-GMO
Mereka lebih menyenangi yang tidak direkayasa genetiknya lebih alami.
Memang sih harganya jauh lebih mahal. Tapi itu pantas karena mereka yang alami tentu lebih membutuhkan perhatian extra agar tumbuhan tersebut bisa tumbuh.. Perhatian itu yang bernilai cost tinggi..

Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedom—-to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way. - Viktor Frankl

Offline langitbiru

  • Sahabat Baik
  • ****
  • Posts: 547
  • Reputasi: 23
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #15 on: 10 July 2007, 08:01:49 PM »
Quote
Hmm kalau begitu anak kecil juga bisa vegetarian selama tahu sayur & biji2an apa yang dibutuhkan untuk tubuh?

wuaduh..buat anak kok coba2 :D
maaf, aku pikir,untuk anak2 mendingan jangan bervegetarian, krn anak2 msh dlm tahap perkembangan, golden age terutama(1-5 thn).
oni... kao titi bobo... gigi...

Offline Forte

  • Sebelumnya FoxRockman
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 16.588
  • Reputasi: 458
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #16 on: 10 July 2007, 08:08:40 PM »
Itu.. dengar..
Ikuti apa kata yang telah menjadi ma2.. :p
Bukankah begitu Ce LB ?

Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedom—-to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way. - Viktor Frankl

Offline Kalyanadhammo

  • Sahabat
  • ***
  • Posts: 114
  • Reputasi: 2
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #17 on: 11 July 2007, 11:26:12 AM »
OK deh numpung belum punya anak belajar dari yang pengalaman.
Kalau pada umur berapa seseorang dapat aman menjadi vegetarian?

regards.

Offline Forte

  • Sebelumnya FoxRockman
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 16.588
  • Reputasi: 458
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #18 on: 11 July 2007, 12:23:22 PM »
Jawabannya ada di web yang diberikan oleh Ce Lusy

Vegetarian for Kids
http://www.veggie123.com/veggie/chapter16/
Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedom—-to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way. - Viktor Frankl

Offline langitbiru

  • Sahabat Baik
  • ****
  • Posts: 547
  • Reputasi: 23
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #19 on: 11 July 2007, 02:23:54 PM »
hedi : hehehehe...
di http://www.veggie123.com/veggie/chapter16/ malah sejak bayi dah vegetarian tuh :D

well..buat saya, krn masih banyak opini berkembang ttg vege for kids ini,mendingan ga coba-coba deh... that's my personal choice :D
oni... kao titi bobo... gigi...

Offline Forte

  • Sebelumnya FoxRockman
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 16.588
  • Reputasi: 458
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #20 on: 11 July 2007, 02:33:14 PM »
Tidak ada yang bisa mengalahkan naluri keibuan ce2 LB.. ;D
Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedom—-to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way. - Viktor Frankl

Offline morpheus

  • Global Moderator
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 2.750
  • Reputasi: 110
  • Ragu pangkal cerah!
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #21 on: 11 July 2007, 03:07:49 PM »
saya ada temen2 (mungkin 2 - 3 biji) sih yg sejak lahir udah vegetarian.
sampe sekarang masih idup, waras, sehat dan cukup atletis hehehehe...
* I'm trying to free your mind, Neo. But I can only show you the door. You're the one that has to walk through it
* Neo, sooner or later you're going to realize just as I did that there's a difference between knowing the path and walking the path

Offline Kalyanadhammo

  • Sahabat
  • ***
  • Posts: 114
  • Reputasi: 2
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #22 on: 12 July 2007, 07:33:33 AM »
Wah sayang gak bisa buka websitenya. di block sama admin.  :(

regards.

Offline Forte

  • Sebelumnya FoxRockman
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 16.588
  • Reputasi: 458
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #23 on: 12 July 2007, 08:44:13 AM »
CHAPTER 16 - Veggies for Kids - How to Raise a Happy, Healthy Vegetarian Child

Page 1
Source :
http://www.veggie123.com/veggie/chapter16/

We all start out life as lacto vegetarians. Out first food is our mothers’ milk, made just for us and full of all the nutrients we need. Infant formula, the alternative to breast milk, is made as close as possible to that of mother’s milk, and it’s all we require or should eat for the first four to six months of life. The good news is, if you’re a vegetarian, your breast milk is superior to that of meat-eating mothers – you’re not passing on any of the antibiotics, pesticides or other contaminants that you would if you were eating meat. (And if you’re a vegan and you breast feed, your child is still a vegan, too – breast milk is a natural food for humans while cow’s milk is not).

Whether or not you breast feed is entirely your decision but, for most babies, breast milk is the optimal food. In addition to the sugars and other nutrients, scientists believe that there are other, as yet unidentified, substances in breast milk that make it superior to infant formula. Should you decide not to breast feed, choose a soy-based formula – soy is less likely to cause allergies than cow’s-milk-based formulas. But don’t give regular soy milk to a baby less than a year old, as it’s not designed to meet their nutritional needs.

Cow’s milk should never be fed to babies under one year old, as it can cause intestinal bleeding and lead to anemia. Also, studies have shown a link between infants drinking cow’s milk and their increased risk to become diabetic later in life.

Meat-free infants

At the four-to-six month mark, it’s time to introduce your baby to solid foods. The timing varies from baby to baby – when your child reaches 13 pounds or double his birth weight wants to breast-feed eight times or more during a 24-hour period, and when she takes a quart or more of a formula per day and still acts hungry, it’s time to transition to solid foods.

You’ll want to introduce solid foods slowly, so that their systems can get used to the change in diet. Start with cooked grains – rice cereal is best, as almost every baby can digest it easily and unlikely to cause an allergic reaction. Once your baby eats cooked cereal, begin to slowly introduce other foods. You can buy commercial baby foods or puree your own fruits and vegetables in a blender. If you buy prepared foods, buy ones that are free from added sugars, preservatives and any other additives that your baby doesn’t need. Start with raw, mashed fruits and move on to cooked vegetables like mashed sweet potatoes. It’s smart to introduce new foods one at a time, so if your baby has sensitivity to a food you can easily identify it.

When your child starts teething (somewhere between 12 and 24 months) they can move on to foods that need to be chewed. Raw vegetables can be introduced then, starting with veggies that are easy to chew and unlikely to present a choking hazard. When giving babies "finger foods," take care that the foods aren’t  too hard, large, sharp, or round. Good choices are carrot sticks, lettuce and other leafy green vegetables, and lightly blanched and cooled broccoli. As long as it’s safe for the baby to chew, an vegetables that adults eat are fine for a child.

Follow the same feeding schedules and advice that you would for any other baby, except for not feeding them meat. Adapt the guidelines in the baby books to the vegetarian diet. Just make sure that you don’t let other people convince you that you should be allowing your baby to drinkl cow;s milk – once your child is old enough to transition off formula, you can give him water, regular soy milk or rice milk, juice, regular soy milk, or any other nutritious liquid.

At seven to ten months, start introducing high-protein legumes to the baby’s diet. Slowly add tofu into their meals and snacks, as well as soy cheese and soy yogurt – two servings per day, about a half-ounce per serving.  Most babies are very fond of lentils, which can be cooked until fairly soft and have a pleasant, bland flavor. Nut butters should not be fed until after 12 months.

Toddler time

As you ease into the toddler/preschooler years (ages 1 to 4), you can start offering your child some vegetarian versions of classic kids’ favorites.  Vegetarian and vegan children are just like any other kids – they’ll be a bit fussy sometimes, but there are a wide variety of nutritious foods that children universally enjoy:

Spaghetti with meatless sauce

Peanut butter and jelly sandwiches

Baked french fries with ketchup

Veggie burgers, hot dogs and sandwich slices

Whole wheat bread and rolls

Grilled soy cheese sandwiches

Veggie pizzas with soy cheese

Pancakes or waffles, with fruit or maple syrup

Vegetable soup

Baked potatoes with non-dairy sour cream

Rice and beans

Spinach lasagna

Calcium-fortified soy milk and orange juice

Cold cereal with vanilla soy or rice milk

Chicken-Free nuggets (soy protein nuggets that taste just like breaded chicken)


Snacks:

Fruit, cut up into bite sized pieces

Raisins and banana chips

Trail mix

Applesauce

Fruit smoothies

Popcorn

Vegan cakes, cookies and other baked goods

Vegetarian diets feature a lot of bulky, filling plant foods, and since small children have equally small stomachs, they sometimes don;t get all the calories they require. Make sure to include a lot of calorie-dense foods in your child’s diet so that they get all the energy their growing bodies require – add avocado, which is calorie-dense and full of good fats, to sandwiches.  Peanut and almond butters are excellent sources of calories for kids, too.

Very young children also need to eat more than three meals each day. So be generous with the snacks featuring grains, fruits and vegetables to add lots of necessary nutrients to their diet. Don’t worry about a vegetarian diet affecting your child’s growth – a 1989 study of children living in a vegan community in Tennessee found that while they were slightly shorter than average at age 1 to 3, they caught up by age 10, when they were actually taller than average, and weighed slightly less than children raised on an omnivorous diet.



Page 2
Source:
http://www.veggie123.com/veggie/chapter16/P1/

School-age vegetarians

While most vegetarian children have traditionally been raised as such since birth, more and more kids as young as 8 or 9 are choosing the lifestyle for themselves. This is great! And despite concerns, they usually don’t find themselves suffering socially because of it. A lot of children have to avoid various foods due to allergies – like dairy, nuts and chocolate – and vegetarian/vegan kids are no different.

You’ll probably have to provide them with school snacks and lunches from home, though, as school menus usually offer few vegetarian choices – although they may offer juice, vegetables and fruits, dairy free breads, baked potatoes and even bean burritos. If your child’s school offers a weekly menu, you can plan ahead of time, discussing with your child what they will or won’t eat, and what you can supplement from home, This is also a great opportunity to get your child involved with making responsible food choices! choices.

During the teen years, a lot of kids choose vegetarian diets themselves for moral and ethical reasons. This is terrific – but teenagers are still teenagers whether they eat meat or not, and you’ll find your teen gravitating toward cookies, chips, french fries and candy, and away fro salads and raw vegetables. Work with your child, and patiently try to get them to eat less empty calories and more nutrient-dense foods.

Teens with eating disorders often latch onto a vegan diet as a socially acceptable way to control their food and undereat, so if your child is losing a great deal of weight and shows other signs of anorexia or bulemia, deal immediately with the problem. Vegan diets do not lead to eating disorders – it’s a serious mental health problem that may need professional intervention.  If your teen appears to be seriously underweight, first talk to her about their diet and work with her to make changes so that she’s getting the nutrition she needs. But if the problem persists and you suspect your child has an eating disorder, seek professional help.

Nutrition for all ages

Because children are growing – and growing rapidly – they need a lot of nutrients to fuel their growth. Calcium is especially important, as bones are growing during this period. So make sure they eat plenty of leafy green vegetables, legumes and drink calcium-fortified orange juice. Calcium-rich foods are usually full of iron, too, which is great because children need a lot of iron – make sure they also get plenty of Vitamin C to help absorb the iron.

The vitamin family should be represented, too - if they’re eating a variety of foods, they should be getting enough B12 and D, but if you’re concerned about their nutrient consumption there are vegan multivitamins for children available at your natural foods store.

Kids are notoriously fussy, but when presented with a variety of tasty, appealing and convenient foods, they’ll have no trouble enjoying a vegetarian diet. By keeping your cupboards free of empty-calorie foods and providing an array of healthful snacks – baby carrots, fresh fruit, hummus and whole wheat crackers, and whole grain breads – you’ll encourage your kids to eat healthy foods, setting the stage for their healthy adult diets.

And, of course, you can do your part to make them feel good about their vegetarian lifestyle by setting a good example with your own eating habits. That means making delicious meals for the entire family, and turning meal time into a pleasant, bonding experience. Try not to nag them about their food choices – they’re kids, and they’re still learning about what they like to eat. If your shelves are full of healthy, tasty foods, that’s the first thing they’ll grab when they get hungry. And if you raise them to enjoy fresh fruit, vegetables and whole grains as toddlers, they’re less likely to go overboard on junk foods when they hit their teens.

Semoga bisa membantu ..

_/\_
Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedom—-to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way. - Viktor Frankl

Offline Kalyanadhammo

  • Sahabat
  • ***
  • Posts: 114
  • Reputasi: 2
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #24 on: 12 July 2007, 11:24:55 AM »
Thanks saudara Hedi sekarang jadi bisa ikut baca juga.  :) :) :)

regards.

Offline Forte

  • Sebelumnya FoxRockman
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 16.588
  • Reputasi: 458
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #25 on: 12 July 2007, 11:26:07 AM »
You are welcome..  8)

 _/\_
Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedom—-to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way. - Viktor Frankl

Offline Pitu Kecil

  • Sebelumnya Lotharguard
  • KalyanaMitta
  • *****
  • Posts: 7.351
  • Reputasi: 217
  • Gender: Male
Re: Vegetarian apakah benar2 sehat??
« Reply #26 on: 30 July 2007, 10:32:53 PM »
Teman saya yang udah punya anak, dia setiap 1 minggu 2 hari penuh kasih anaknya makan vegetarian (Sayur2-an), sekarang udah umur 5 tahun keadaannya sehat2, bahkan lebih sehat dari anak2 lain dan dari segi Pintar lebih pintar dari Bapaknya (Pengakuan Teman saya sendiri)  ;D

Maklum semenjak di Kandungan Teman saya dan Istrinya suka berdana, cetak buku dan menyumbang buku2 untuk anak2 yang kurang mampu.

Hasilnya anaknya lebih pandai, Menurut Rekan2 cemana ada hubungannya gak?  :)

 _/\_

Smile Forever :)